Skuteczna komunikacja w zespole – dlaczego jest kluczowa

Jeżeli pracownicy będą walczyli sami ze sobą, jeśli ciągle będą się spierali odnośnie zadań, które zostały im powierzone, to będzie brakowało czasu na konstruktywne działania, na poszukiwanie rozwiązań, które mogłyby sprawić, że firma będzie działała jeszcze lepiej. To oznacza, że na samym początku trzeba zadbać o to, aby komunikacja w zespole była jak najlepsza, żeby wszyscy wiedzieli co mają robić i żeby czuli, że mogą w każdej chwili liczyć na odpowiednie wsparcie. Dlatego to jest tak ważne?

Odpowiednia współpraca

Przede wszystkim jeżeli w jakiejś firmie zawodzi komunikacja w zespole, to musimy się liczyć z tym, że będzie przybywało różnych konfliktów, które nierozwiązane będą utrudniały wykonywanie zadań i będą cały czas się nawarstwiły. Dlatego tak ważne jest to, aby w dobrej komunikacji w zespole, nie zabrakło jasnych i rzetelnych komunikatów. Takich, gdzie każdy będzie dokładnie wiedział czego się od niego oczekuje, jaki jest zakres jego obowiązków, na jakie nagrody może liczyć, ale jednocześnie też, jakie kary będą stosowane, w razie niewywiązania się z zadania.

Co więcej, jeśli komunikacja w zespole ma być skuteczna, to trzeba rozmawiać nie tylko o tych dobrych rzeczach, ale również o tych złych. To pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości, ukrócić plotki, a jednocześnie sprawi, że pracownicy będą mieli jasną sytuację.

Pracownicy mają wiele fajnych pomysłów

Jeżeli komunikacja w zespole jest skuteczna, to taki zespół będzie lepiej pracował, będzie bardziej zaangażowany w powierzone zadania i bardziej lojalny w stosunku do firmy. Dlatego podczas komunikacji warto okazywać szacunek pozostałym członkom zespołu, warto poświęcać czas na wysłuchanie ich pomysłów, bo może się okazać, że są one bardzo dobre i warto z nich skorzystać. Co więcej, ważne jest to, aby panowało powszechne zaufanie i świadomość, że w danym zespole można na sobie polegać.

Jeśli chcemy kogoś skrytykować, róbmy to na osobności, ale chwalmy w otoczeniu grupy. Dzięki temu podczas krytyki okażemy pracownikowi szacunek, a podczas pochwały zmotywujemy resztę grupy do większego wysiłku i lepszego działania. Im lepsza będzie komunikacja w zespole, tym lepsza będzie jego praca, lepsze wyniki, a dodatkowo jeszcze lepsza atmosfera, która sprawi, że pracownicy będą chcieli zostać z nami na dłużej. Dodatkowo trzeba tutaj powiedzieć, że komunikacja w zespole cały czas musi być weryfikowana, tak aby była pewność, że jest ona dla wszystkich dostatecznie jasna i zrozumiała. Wówczas łatwiej będzie zbudować wzajemny szacunek i zaangażowanie.

You may also like...